مراقب باشید که گوناگونی و تعدد درسهایی که مطالعه میکنید، حواس شما را پرت نکند. برای مطالعهی هر درس، اعم از عمومی و اختصاصی، برنامهریزی کنید. کشف کنید که چه درسی را در چه زمانی بهتر و مفیدتر میخوانید و یاد میگیرید.
درسهای مفهومی را در اوقاتی از روز بخوانید که بهترین عملکرد را دارید. در آغاز هر روز اولویتهایتان را تعیین کنید. همچنین در پایان روز، سه تا پنج اولویت مطالعه برای روز بعد را مشخص کنید. مهمترین گام برنامهریزی، تعیین اولویتهاست. فقط دانشآموزی که ذهن اولویتبندیشده دارد میتواند از وقت و انرژی خود حداکثر استفاده را ببرد. با ذهن مغشوش و آشفته فقط وقتتان را هدر میدهید.
این نکته را هم به یاد داشته باشید که بعد از تعیین اولویتها حتماً طبق آن پیش بروید. اولویتبندیکردن و عملنکردن به آن، مانند شخمزدن و بذرنباشیدن است. مطالعهی تکهتکه و پراکنده، ذهن را آشفته و سردرگم میسازد و موجب کاهش بهرهوری شما میشود